Mi is az a Relatív Szépség projekt?

A Relatív Szépség projekt célja a zárt közösségek kinyitása mellett az emberek látásmódjának,
gondolkodásának kinyitása, társadalmi érzékenyítés, a sztereotípiák lerombolása.
A szépség relatív, az emberség nem: ahogy mindenki lehet szép, úgy mindenki lehet a
társadalom elfogadott, egyenjogú tagja. A szépségipar és a fogyatékkal élők világa is
ugyanolyan zárt világ, de ez nem kell, hogy törvényszerű legyen: a címlapokon nem csak
topmodellek lehetnek és a fogyatékkal élők sem csak a világtól elrejtve élhetnek.

A projekt két alappillérre épül: alkotó eseményekre és kiállításokra.

Az alkotóeseményen modellek, sminkes, ékszerész és fotós
vesz részt. A modellek minden esetben a társadalom perifériájáról (zárt
közösségekből) érkeznek: Down-szindrómások, autisták, értelmi- és/vagy testi fogyatékkal élők. Az
eseményen a modellekkel egy miniinterjút követően megtapasztalják, milyen érzés olyan
szépnek lenni, mint a topmodellek. Ezután profi fotókat készítünk róluk, amiből a grafikus
utómunkával létrehozza egy lehetséges divatmagazin címlapját. Ennek a magazinnak a címe
mindig a modell keresztneve, főcímei pedig a miniinterjúból kikerülő szövegek. Ezekből a
képekből kinyomtatott plakátok lesznek, amelyeket kiállítunk. A megnyitókon playback
színházzal, kerekasztal-beszélgetéssel dolgozzuk fel az alkotás és a befogadás élményét. Ezt a
kétpilléres receptet bármelyik városba el lehet vinni, meg lehet ismételni.

A Relatív Szépség alapvetően három különböző méretű és helyzetű társadalmi csoporthoz jut
el.
Az első kör a fogyatékkal élő nők, akiknek azon túl, hogy egy addig ismeretlen és nagyon
pozitív élményt ad, segíti az önelfogadását, a társadalmi elfogadását és integrációját.
Második csoport a résztvevő szervezetek, munkatársak köre (sminkesek, ékszerészek, fotósok,
grafikusok, civil szerveztek vezetői és munkatársai, kiállító terek munkatársai, fordítók, újságírók), akik önkéntes alapon vesznek részt, aktív figyelmük és bevonódásuk által növekszik
szenzitivitásuk; önértékelésük, társadalmi felelősségélményük pozitív irányba változik és aktív
csatornát képeznek a
harmadik csoport felé, akik a társadalom azon részei, akik az érzékenyítés végső célközönsége.
Egy-egy alkotóeseményen és kiállításon körülbelül 20-25 ember vesz részt aktív munkával.
A projekt képeit a virtuális közösségekben és Magyarország minél több nagyvárosába szeretnénk eljuttatni, mindenhol bevonva a helyi civil szervezeteket, közösségi tereket, alkotókat (sminkeseket, ékszerészeket,
fotóművészeket), hogy minél több emberhez tudjon eljutni az üzenetünk, minél több ember és
szervezet önkéntes munkájából épüljön tovább a Relatív Szépség projekt.

Vélemény, hozzászólás?